O Čunkovi a Prague Pride
(Rozhovor s Parlamentními listy)
Vicepremiér Pavel Bělobrádek setřel před novináři senátora Jiřího Čunka, který už dřív kritizoval spojení se Starosty a je známý svými kontroverzními výroky. Bělobrádek zhodnotil, že je významný regionální politik ovšem jeho popularita klesá za hranicemi kraje. A také uvedl:„naschvál hodí novinářům něco kontroverzního, stává se atrakcí, vždycky z něj vyjde nějaká perla“. „Ale nemyslím si, že ho většina lidí bere vážně.“ Proč si myslíte, že se Bělobrádek na Čunka tak zlobí?
Celá „aféra“ kolem spojení Starostů a lidovců mi připadá komická. Všichni se obořili na lidovce, že byli málo odvážní a že „hráli malou domů.“ Když ale teď zahájili Starostové kampaň, jen se utvrzuji v názoru, že jsem měl pravdu, když jsem tvrdil hned po jejich rozchodu, že zklamali Starostové. Neudělali vůbec nic pro zviditelnění projektu Třetí síly a teď jsou jich plné billboardy. Kde byli před tím? Všechno nechali na lidovcích, kteří jsou sice celostátní stranou, ale ukotvenou především na jižní Moravě. Pozici v českých krajích nemají a její získání byl úkol Starostů a oni zklamali. Ze strany Starostů je riskantní, že jdou do voleb sami.
A kontroverze Bělobrádek Čunek?
Pan Čunek znal své pappenheimské a věděl, jak dvojkoalice dopadne, varoval před ní a na jeho slova došlo. A že se pan Bělobrádek zlobí? Obvykle to tak bývá, že ten, kterému něco nevyšlo, hází vinu na jiného a proto objevil, že je pan Čunek prostořeký a tak zvaně kontroverzní. V této zemi, kdo je trošku výrazný a zajímavý, je označován za kontroverzního.
Veřejností ale stále rezonuje věta Jiřího Čunka, že Prague pride je „pochod smrti naší civilizace“ a že bychom takové akce neměli podporovat. Nepřehnal to už?
Z celá záležitosti kolem Prague Pride a LGBT se stalo nechutné politikum. Ze sexuální orientace se stala politická legitimace. Absurdní. A že pan Čunek koncept politizace sexu odmítá? Já s ním naprosto souhlasím. Pokud by měl být tento trend trvalý a akcelerovat, pak slova, že jde o „pochod smrti naší civilizace“ podepisuji oběma rukama. Samozřejmě, že je sexuální orientace věc každého z nás. Ochrana jednotlivce a jeho privátních aktivit je věc státu a jde samozřejmě o součást základních lidských práv. O tom netřeba pochybovat. O čem ale pochybuji, je politizace celé věci, a to, že se dělá z jiné nebo nestandardní sexuální orientace ctnost a zásluha. S tím hluboce nesouhlasím a takto čtu výrok pana Čunka. Byl možná drsně formulovaný, ale od toho jsou politici a veřejně činné osoby, aby formulovaly jasně a srozumitelné své názory a aby se o nich diskutovalo, což se děje. Když čtu názory některých hlubokomyslných myslitelů o tom, že je řekněme čtyřprocentní koncepce základ myšlení moderní doby, zásadně s tím nesouhlasím. Pokládám to nejen za chybu, ale za koncept, s kterým se v žádném případě nemohu ztotožnit.
Myslíte si, že skutečně tato věta mohla být i poslední kapkou pro definitivní „ne“ Starostů pro účast jejich lidí na kandidátkách KDU-ČSL, jak se psalo?
Prosím vás, ať si vykládají o kapkách. Lhali si, neudělali pro Třetí sílu vůbec nic, čeho by si člověk všiml. Nejsem politik ani politický komentátor, jsem řadový občan, ale sleduji politické dění intenzivně a od rána do večera ze zajímám o dění z různých zdrojů. Jejich aktivity jsem ale nezaznamenal. Jak je měl zaznamenat občan, který je osm hodin v práci, přijde domů, musí se starat o rodinu a politika je pro něj minimální část obzoru? A že si pánové ze STAN možná představují, že se všichni žhavě zajímají o jejich aktivity? Vůbec se nezajímají. Oni měli občany oslovit. A když to prohráli, házejí vinu na pana Čunka, který jim od začátku nevěřil. Teď něco budou vykládat. Z jejich strany je to pokrytecké a směšné.
Ještě k festivalu Prague Pride, tentokrát mají na majoritní společnost požadavek, abychom je nejen „tolerovali“, ale projevili jim „respekt“. Abychom je „respektovali“. Cítíte v tom nějaký rozdíl? Stojí to, že se klade důraz na respekt za pozornost?
To je přesně ono. Já jsem plešatý, někdo vysoký, další homosexuál, jiný skokan o tyči. Všichni jsme nějací. Jakým právem se někdo dožaduje respektu? Já mám respekt k lidem, kteří pro jiné lidi něco udělali, kteří pracují a je za nimi vidět výsledek. To je zdroj respektu. Ale zdroj respektu, že mám nějakou sexuální orientaci? Co je to za drzý nesmysl? Situace dospěla tak daleko, že osočují lidi, kteří s tímto konceptem nesouhlasí, že jsou fašisti, homofobové nebo asociální zrůdy. Ne. Já nejsem ani Mengele ani asociální zrůda, ale nevidím jediný důvod, proč bych měl smekat čepici před průvodem homosexuálů. Proč? Chápu, že je to komunita, vůbec nic proti nim nemám. Když mohou jezdit po Václaváku harleyáři, motocykly, tak má také čtyřprocentní komunita svůj svátek. V jistém smyslu je to i sympatické, byl jsem se tam podívat a mělo to příjemnou atmosféru. Ale, abych stál a s čepicí v ruce se klaněl a vyjadřoval respekt? Proč? K tomu nevidím důvod.
S touto věcí souvisí i rozhodnutí českého Ústavního soudu, které přiřklo dvojnásobné rodičovství dvěma homosexuálům, kteří využili moderní formu náhradního rodičovství: Oba odevzdali své sperma k oplodnění embrya, které odnosila náhradní matka. Zatímco v USA, kde to celé fyzicky proběhlo, jsou automaticky registrováni jako rodiče; v České republice o tom, že oba budou zapsáni jako „otec a matka“, musel rozhodnout Ústavní soud, prý pouze pro tento konkrétní případ. Je to žádoucí nebo ne?
V podstatě šlo o respekt českého státu k rozhodnutí zahraničního soudu, kde rozsudek primárně padl. Nebudu komentovat rozhodnutí českého Ústavního soudu, jako občan respektuji jeho rozhodnutí a věřím, že jsou tam práva znalí lidé. Jako člověku mi ale přijde naprosto absurdní, že se naše feministky rozčilují, když vidí na reklamě ženu v bikinách, což je pokládáno za políček do tváře principu ženství, a tady se schvaluje totální degradace ženy. Myslím si, že je to vůbec nejhorší degradace ženy, kterou dějiny poznaly. Dva chlapi najmou ženskou, aby jim porodila dítě, to dítě jí seberou, zaplatí jí prachy a dítě si odvezou v kočárku a hýčkají ho. Nemám důvod si myslet, že se o něj dobře nepostarají. Ale ten princip, že si někdo najme něčí dělohu a naše feministky a obecně feministky neběhají po ulici a neřvou vzteky? To nechápu. Opravdu nechápu. Myslím si, že jsme najeli na zvrhlý způsob myšlení. Tohle je po všech stránkách mravně zavrženíhodné. Skutečně spějeme k Huxleyho románu Konec civilizace, kde se děti rodily uměle. Tohle má být princip, že někde budou dělohy, které po devíti měsících vrhnou živé mládě a dostanou zaplaceno? To je budoucnost lidstva? K tomu mám mít respekt? Nebudu. Dokud budu živ, budu proti tomu protestovat a tyto principy pranýřovat.
Vraťme se k předvolební kampani, kterou zpestřil Andrej Babiš, když se oženil s dlouholetou partnerkou Monikou na farmě Čapí hnízdo. A vyrojila se kritika: Farma je postavená ze sporných dotací. Babiš si najednou vzpomněl, že se chce ženit, aby chytil lidi za srdce. Svatba byla nevkusná, jakoby z Ruska, a zpíval na ní Michal David. Svatba byla z nakradených peněz. Co z této kritiky lze považovat za správné?
Pan Babiš se oženil s dámou, se kterou má děti a žije s ní 23 let. Ať ho nechají na pokoji. Jistě, o nechutnosti dotací na Čapí hnízdo bylo řečeno mnoho. Nechutné to je, nedůstojné člověka v jeho postavení také. Je to trapná nenažranost, ale to už je mnohokrát omletá záležitost. Co mě zajímá? Jak dopadnou volby. Z tohoto hlediska se snažím pozorovat, co se na veřejné scéně děje. A že si někdo myslí, že zvrátí rozhodnutí voličů tím, že bude kritizovat svatbu pana Babiše? Co je komu do toho. To je privátní svatba, dobře dopadla, zaplať pán Bůh za to. Myslím si, že spíš v očích stoupenců nebo nerozhodnutý tohle Babišovi pomohlo, než aby svatbou někoho zviklal. Celkově vzato jde o pseudoudálost uprostřed okurkové sezóny.
Když to shrneme, lidovci se rozešli se Starosty, Starostové zlákali miliardáře Dědka. Zaorálek objíždí letní festivaly a snaží se získat hlasy pro ČSSD. TOP 09 se spojila s Bursíkovým LESem. V průzkumech dále vede Babiš. Zaujalo Vás něco více na vývoji české volební kampaně a lze si představit, že má šanci někdo Babiše předehnat?
Za současné konstelace si to představit nemohu. Babiš má své jádro sympatizantů a podle všech známek, které lze vyčíst z průzkumů veřejného mínění, podporu lidí, kteří mají minimální zájem o veřejné věci a vnímají politiku v hrubých konturách. Jeho – v uvozovkách – lidovost, a hra, že on není jako „ti politici,“ což je samozřejmě groteskní a hloupé, funguje. Babišovi ten nesmysl, že nejsou jako oni, protože „makají…“, tato blbost mu funguje. Řeči o ohrožení demokracie ale pokládám za bohapustý nesmyl. Demokracie by byla ohrožena, pokud by došlo k útoku na demokratické instituce, pokud by se měnilo rozdělení moci.
Když Babiš zvítězí ve volbách, uvidíme, kdo s ním bude chtít jít do koalice a to bude velmi zajímavý proces, který je dnes nevyzpytatelný. Pokud se stane premiérem? Jak bude tvrdit, že není politik? Najedou bude mít plnou odpovědnost a ukáže se, že má vládu se stejným manévrovacím prostorem jako měly předchozí, protože každá vláda je udržovací a nikoli koncepční. Najednou magii hry na opozici uvnitř vlády ztratí. A co když nedej Bože, skončí konjunktura, a co bude s panem Babišem? Ta jednou skončí, jen nevíme kdy. Může se stát, že za pár let po něm nezbude ani popel. Teď je ale důležité, jak dopadnou volby.
Povolební vyjednávání mě jako občana znepokojuje. Vidíme v polistopadovém vývoji, jakou katastrofální chybou bylo, že Havel a jeho lidi nezakázali komunismus jako politický princip. KSČM má nulový koaliční potenciál, takže jejich deset nebo patnáct procent volebního zisku je zásek do všech povolebních vyjednávání a konstrukce výkonné moci. V novodobých dějinách pak proto byla většina v parlamentu často křehká a stát byl málo funkční. Teď, když vládne v souvislosti s Babišem hysterie, hrozí nebezpečí, že situace bude ještě horší. Doba je hysterická, kde kdo chce stát na nějaké barikádě. Chtělo by to kostku ledu na hlavu.
Parlamentní listy, 4.8.2017