ZAKÁZANÉ TECHNOLOGIE 2: Zkázonosný molding
Vývoj osobního automobilu trvá léta a na výsledu vývojářského úsilí závisí obživa statisíc lidí a mnohdy i prosperita celých průmyslových odvětví. Co je to molding, který řeší totéž v několika hodinách?
Molding spojuje konstrukční postupy CAD s plastovým tvářením. Dnes používané konstrukční systémy CAD mají dvojí výstup – na obrazovce a na tiskárně vzniká konstrukční výkres výrobku či stavby. Moldingové systémy mají jako výstup plastový tvářecí agregát. V první generaci umožňují i malým firmám vytvářet originální automobily “na míru”. Od velkých výrobců kupují jen motory s převodovkou a diferenciálem, nápravy a řízení, brzdné a bezpečnostní systémy.
Karosérie vzniká na obrazovce za přítomnosti zákazníka podle jeho pokynů. Počítačový program má v sobě zakódovány konstrukční nepřekročitelné hranice, zejména pokud jde o tuhost karosérie, přenos hluku a chvění a pod. Jakmile zákazník tvar karosérie schválí, je aktivován tvářecí agregát. Funguje na prastarém principu, používaným kameníky už v antice: jehlice pohyblivé v prostoru vymezují svým hrotem množinu počítačem definovaných bodů.
Kameníci a sochaři používají malého množství takových jehel či tyček. V moldingové aparatuře jich jsou doslova milióny – aparaturu lze popsat jako komoru vystlanou na všech stranách “fakirským lůžkem”, jehož “hřeby” se na pokyn CAD programu vysunou tak, že v úhrnu vytvoří dutinu tvarovanou jako budoucí karosérie.
Následuje injektáž plastickou hmotou, vyřezávání ploch dveří a oken, broušení povrchu a nástřik a konečně montáž mechanických dílů auta. Molding druhé generace umožňuje stavbu auta doma v garáži, spolu s recyklací plastu třeba každých čtrnáct dní, podle nálady, potřeb a v neposlední řadě i panující módy.
Detroit a Mladá Boleslav žádají jeho zařazení do seznamu zakázaných technologií. Není divu. Automobilovému i jinému průmyslu totiž hrozí v důsledku moldingu odchod na buben.
Seriál z Ikárie 1995 – 2000 (95/2)