Rada autorovi povídky

(Skutečný dopis skutečnému autorovi skutečné povídky)

Dobrý den.

V takových případech říkávám, že posuzovat povídky by měl výhradně ten, v jehož moci je vydat je nebo nevydat je, protože na jeho názoru záleží a ne na názoru někoho kdo si jenom kecá do lebedy. Což je v daném případě moje pozice. Ty vaše povídky mají nápad a celkem obratně zacházíte se slovem, jenže nemáte ponětí, jak se s povídkou zachází, jak se staví. Vy máte nápad a teď ho postupně odkrýváte, až je odkrytý a od čtenáře se čeká radostný úžas.

Povídka samozřejmě potřebuje nápad. Dejme tomu, nápad je, že staří lidé dožívají ve virtuálním světě a děti tatínka vypnou. Vy jste to postavil tak, že máte paralelu virtuálního světa a pak toho, co se děje ve špitálu. Pak to všechno běží až do vypnutí.

Podstatou povídky je rozdělení motivu do figur tak, aby figury šly dějově proti sobě a realizovaly svoje chtění, svoji vůli. Málokdy to funguje dobře, když těch postav je málo, třeba když jsou dvě. Ideální pro kratičkou povídku (jaké píšete vy) jsou tři postavy, v delších povídkách pět, sedm postav, to už je docela dost. Postavy, které tam nic nedělají a nic nechtějí jsou zbytečné.

Další zásada je, že v povídce musí být už v prvním odstavci jasno, o co jde. Takže dejme tomu - pan Ptáček šoupnul svého 78letého otce do skartace. Jenže pan doktor Machatý byl po opici a špatně starého pana Ptáčka uspal.

No a teď by se rozvíjel děj mezi starým a mladým Ptáčkem a doktorem Machatým. Čtenář je zvědav, co se z toho vyvrbí, jestli Machatý starého pána pošle pořádně do limbu, jestli se starým pán ubrání skartaci, jestli si to mladej nerozmyslí atd. těch variant tam máte spoustu.

Nebo se dá na tom nápadu vybudovat tucet jiných variací, ale vždycky to musí být jak říkám - figury a střet jejich zájmů. Pak povídka funguje. Když čarujete s motivem ave figurách se nikdo nevyzná, nefunguje to.