Nedávno
jste se v televizi vyjadřoval k „oživení“ lidského srdce, které
už jednou dobušilo. Říkal jste, že člověk tak dostává lepší
tělesnou schránku než dostal od Boha. Věříte v Boha?
Bez vykrucování
řeknu, že nevěřím na fousatého pána na obláčku, nevěřím
ve smysl prosby Boha o cokoli – leda za účelem psychoterapeutickým.
Samozřejmě, kdo věří, že mu „někdo“ nebo „něco“ pomůže,
je na tom lépe než já, protože v pomoc nevěřím. Nevěřím v boží
zájem o moji nebo jakoukoli jinou osobu. Zároveň ale nevěřím v
náhodný vznik něčeho tak úžasného, jako je makrosvět a
mikrosvět završený životem. Tato víra v „něco za kulisami“
je čím dál populárnější, jak si všímám. Nedá se mluvit o
náboženství, nemá žádný ritus, žádné kanonické knihy. Vede
k bázni v tom nejlepším slova smyslu, tedy k úctě, ke skromnosti.
Asi to souvisí s tím, čemu říkám „frenesie jsoucna“: všechno,
co existuje v jakékoli podobě, je puzeno silou, frenezií, naplnit
všechny svoje potencionality. A naplní je, jakmile přestanou působit
síly, které tomu brání. Psal jsem o tom v Knize Frenezis. To je
album Martina Zhoufa. Asi by bylo dobře se k tomu textu vrátit.
Nemyslíte,
že bude potřeba jednoho dne nějakým způsobem uzákonit případy,
kdy člověku znovu nechat rozbušit srdce a kdy ne? Lékaři skládají
přísahu, která je s tímto v rozporu.
Nejsem právník.
Tuším ale, že ty zákony jsou. Patrně nebudou moc přesné, a to
je dobře, protože každý případ je individuální. Nelze je všechny
předem předvídat a zákonně postihnout. To, o čem mluvíte,
to je život v jeho krajní poloze, tedy život blízký smrti. Je dobře,
že tu zbývá prostor pro lidský úsudek a cit, taky zkušenost. Zákony
by měly být, obecně vzato, hodně rámcové a v jejich mezích bychom
se měli pohybovat vedeni i něčím jiným, než donucovací silou
státu.
Jaký postoj
máte k nesmrtelnosti? Život lidí se stále prodlužuje, vynalézají
se léky na nemoci a věk lidí se stále prodlužuje. Lidská buňka
je podle odborníků stavěna na 120 let, po kterých se začne rozpadat.
Co když bude vynalezen lék na nesmrtelnost? Nejen, že při použití
tohoto léku by se změnil bez pochyb celý svět, ale ve své podstatě
by ztratil lidský život svou cenu. Ta smrtelnost je pro lidský život
atraktivní, a i řečtí bozi lidem záviděli jejich smrtelnost.
Těch sto dvacet
bych bral, to bych byl kousek za půlkou! Nesmrtelnost... Čapek popisuje
nesmrtelnou Emilii Marty jako cynickou omrzelou osobu. A Borges líčí
nesmrtelné skoro jako nějaké minerály a ne lidi. Moc je mi sympatické
pojetí nesmrtelnosti, jaké měl Jaroslav Boček v knize Případ doktora
Karpety – že ten nesmrtelný byl moc fajn, pomáhal lidem,
jenže se vždycky musel včas vypařit, zmizet, změnit identitu, protože
si lidi začali všímat, že je tu nějak moc dlouho. Extrémní dlouhověkost
mám v arkadském cyklu – Měsíc mého života, Rock mého života
plus povídky. Nemyslím si, že by život ztratil cenu, to vůbec ne.
Všichni přece žijeme přítomnou chvílí a věřte, až vám bude
těch šedesát jako mě, budete přítomnou chvíli prožívat stejně
intenzivně, jako ji prožíváte dnes. Jenom to tělo vás bude hůř
poslouchat. Zkušenost? Žádná není. S přibývajícím věkem je
člověk jen míň netrpělivý než za mlada a míň lpí na blbostech
typu „co tomu lidi řeknou“. Lidský život se posouvá a je to
dobře. Loni jsem byl v Keni. Mezi Masaji je věk 40 let už hodně
vysoký. Jsou to poloslepí starci. To je „přírodní stav“. Jsem
moc rád, že jsme od něho hodně daleko!
Jak důležitou
roli vůbec hraje lidské tělo pro vaše romány? K popsání různých
fyzických konfliktů – zranění apod.?
V tom arkadském
cyklu mám figuru, respektive motiv doktora Kurze, který dokáže vrátit
život i do hodně rozbitého těla. Je to jakýsi superdoktor
Frankenstein – a pracuje za hranicemi legality, protože mnohé jeho
praktiky jsou zákonem zakázané. Je to samozřejmě sci-fi. V reálu
nevěřím, že vůbec někdy bude možné dělat byť jen zlomečkem
to, co dělá můj doktor Kurz.
Minulý
rok v pražské Lucerně probíhala výstava Bodies. Byl jste se tam
také podívat?
Nebyl. Nelíbila
se mi myšlenka očumování zastřelených čínských disidentů.
Hodně jsem o té výstavě diskutoval a znám argument, že je to poučná
výstava atd. Nevěřím, že tolik lidí najednou v sobě objevila
zájem o anatomii, kéž by to tak bylo! Ne, ti lidé táhli v takových
davech do Lucerny, protože je tam vedla jejich morbidní zvědavost,
chtěli vidět mrtvoly. Uspořádejte veřejnou popravu a uvidíte,
kolik tam přijde lidí! Naposledy byla v roce 1945 na Pankráci a bylo
tam plné náměstí před soudní budovou.
Proč tedy
jedna z osob naložených ve formaldehydu figuruje i na navržené obálce
vašeho hororového románu Celebrity?
Pokud jde o
tu obálku, to je moje soukromá obálka – já svoje knížky tisknu
a nechávám ty pracovní výtisky, s obálkou, číst „beta-testerům“.
Jak se vám
psal tento román, který je vlastně vaším prvním hororem – možná
jedním z prvních v naší republice vůbec? V hororovém žánru je v české
tvorbě značná mezera. Budete se ji snažit zaplnit vašimi dalšími
romány? Nebo se budete dál věnovat spíše sci-fi?
Rozhodně se
budu dál věnovat sci-fi. Obálku dělá pan Jiří Štamfest. Já
už napsal pár hororových povídek, ovšem román žádný. Chtěl
jsem si to vyzkoušet, je to hotové, čeká na poslední redakci a
vyjde ještě před prázdninami. Jestli žádný horor ještě u nás
nevyšel, tím lépe.
Jste jasným
zastáncem sci-fi. Fantasy jakoby opovrhujete. Proč? A proč myslíte,
že je o fantasy v naší republice větší zájem? Může za to Pán
Prstenů a jeho filmová adaptace či další díla připomínající
spíše pohádku než fantasy?
Rozhodně neopovrhuji
fantasy! Ke sci-fi jsem se dostal jako kluk a fantasy tehdy žádná
nebyla. Kdyby v té době byl Pán prstenů, Zaklínač a tak
dále, jistě bych to četl. A asi bych dneska psal o čarodějích
a drakobijcích. Nevím, ale asi by to tak bylo. Sci-fi byla vždycky
jen okrajový žánr. Kolébka moderní sci-fi je v Americe. Zajděte
tam do knihkupectví... Buď tam nebudou sci-fi mít vůbec, nebo tam
bude někde vzadu zastrčený regálek... Už dlouho jsem nebyl v knihkupectví
Forbidden Planet v New Yorku, ale to byl směšný krcálek ve srovnání
s naším Krakatitem v Praze nebo Černou planetou v Brně! Dnes je
už aspoň na Broadwayi, to je pokrok. Ale když koukám na jejich stránky,
žije spíš z comicsu, hraček, manga a jistě i fantasy.
Na čem
v současnosti pracujete?
Výhledově se chystám napsat další svazek do arkadského cyklu. Odehrává se v habitatu Arkádie na Měsíci a jeho hrdinové jsou dva starožitníci, Kuba Nedomý a jeho přítel, kyborg Dědek Čuchák. Prodávají obvykle falešné starožitnosti a řeší spolu všelijaké lunární záhady, jsou to tedy spíš detektivové než obchodníci. V tom chystaném svazku, má pracovní název Zapomenutý čert, chci rozkrýt, jak se Kuba stal starožitníkem a jak se dal dohromady s Dědkem. A také jak se potkal se svou přítelkyní Su Wang-li. Zatím o tom nevím nic, nebo skoro nic. Jen to, že to bude taky detektivka, že Kuba bude řešit, kdo rozbil Čucháka na padrť – tak strašně, že ani doktor Kurz ho skoro nemohl dát dohromady! To je vše, teď o té věci víte totéž co já.
Mezi tím ale
musím pokračovat v úkolu, do kterého jsem se uvázal v nakladatelství
Albatros. Dokončil jsem převyprávění románu Julese Verna Dvacet
tisíc mil pod mořem. Na jaře chci ještě zpracovat Patnáctiletého
kapitána. Albatros chystá edici těchto románů s ilustracemi Zdeňka
Buriana v moderní vypravěčské podobě. Je to projekt, který
jistě vyvolá u některých lidí odpor, ale chtěl bych připomenout,
že původní verzi dejme tomu Robinsona taky dnešní dítě nedokáže
přečíst. Tenhle projekt není určen stávajícím fanouškům Julese
Verna: je určen dvanáctiletým holkám a klukům, kteří teď sedí
u počítače, paří tam nějakou střílečku a možná budou jednou
číst tento rozhovor na TASEMNICI.
Ptal se Martin Peška
11.2.2008