Aston někdy něco napíše, dokonce se dá říct, že pořád něco píše. Občas je to text, který nebude nikde publikovaný a on si mylsí, že je škoda ho zahodit. Že by někoho mohl potěšit nebo namíchnout, což je v síle efektu totéž. Takové texty jsou v tomto oddíle. Jistě je to pro vás smůla, ale pořád ještě máte dost času odejít.

 


Osobní stránka
Ondřeje Neffa

mail:
ondrej zavináč neff.cz

Seznam článků

mail:
ondrej zavináč neff.cz

Malajský trojúhelník
Dne 28. prosince 1856 startoval na havanském Plaza de Marte v koši balónu Ville de Paris Kubánec portugalského původu Matias Perez. Zmizel i se svým balónem a stal se historicky první osobou ztracenou v průběhu civilního letu. V moderní době, dejme tomu v posledních padesáti letech, se nějaké civilní letadlo ztratí každé tři čtyři roky, aniž se po něm našla sebemenší stopa. V roce 2009 vyvolalo obrovské vzrušení letecké neštěstí letu 447 společnosti Air France, jejíž Airbus A330-203 s 216 lidmi na palubě a 12 členy posádky zmizel v Atlantiku v průběhu letu z Rio de Janeiro do Paříže. Nicméně trosky se podařilo najít po pěti dnech a po dvou letech byly vyloveny černé skřínky.

Let číslo 370 společnosti Malaysia Airlines směřující do Pekingu byl naposledy sledován nad Thajským zálivem a od soboty se všechny stopy ukázaly jako klamné. Čtyřiatřicet letadel a čtyřicet lodí deseti států pátrají v rozsáhlých oblastech jak v Thajském zálivu, tak v oblasti kolem ostrova Pulaus Perak, protože se nevylučuje, že letadlo změnilo kurz a vydalo je severozápadním místo severovýchodním směrem. K obecnému vzrušení přispívají detaily, jako například že letadlo mělo letět ještě čtyři hodiny poté, co se naposledy ohlásilo: automatická zařízení posílají v pravidelných intervalech hlášení o stavu motoru a dalších vitálních agregátů. Jde o servisní systém ACARS, který měl být funkční ještě pět hodin po ztrátě komunikace. To vedlo k tomu, že se pátrání rozšířilo až nad Indický oceán.

Také mobilní telefony cestujících měly být podle některých zpráv živé. Operátoři mobilních telefonů si tento úkaz prý nedovedou vysvětlit a jakmile si odborníci nedovedou něco vysvětlit, je to živná půda pro fámy všeho druhu. Hodně se přetřásala možnost teroristického útoku. Jak se dalo čekat, na scénu přilétlo i UFO.

Létající talíře nejsou součástí jen amerického technického folklóru. Z nedávné doby citujme průlet UFO nad Tuaranem na Borneu, zveřejněný 24. černa 2010. 16. prosince 2003 spatřili UFO vesničané v oblasti Kedah u thajských hranic. 18. října 1995 referuje Reuters o průletu UFO nad oblastí Elangoru. Očití svědci hovořili o mimozemšťanech s dlouhýma ušima a malýma červenýma očkama. Ve čtvrtek večer čteme na malajských záhadologických stránkách, že náčelník malajského letectva generál Roddzali Daud konstatoval průlet velkého UFO nad Malackým průlivem hodinu po zmizení letu číslo 370.Na webu najdeme záznam radarové obrazovky, na níž je nejdřív objekt nezvyklého tvaru, ten se náhle promění v ikonu znázorňující letadlo, jenže toto letadlo – v blízkosti trasy letu 370- letí východním směrem čtyřnásobnou rychlostí než jakou dopravní letouny létají. Vše tedy směřuje k tomu, že vedle Bermudského trojúhelníku vznikne Malajský trojúhelník. Technologie se snadno a rychle folklorizují a jakmile se nějaký fakt nebo událost stanou pseudofaktem a pseudoudálostí, nelze je z království městských legend vypudit. Zprávy o komunikaci ACARS jsou opatrně vyvraceny, jenže fámy přivedené na pravou míru jsou mediálně nezajímavé. Roli hraje víra, že radary a družice prostě musely zánik letadla vidět a že tedy úřední místa teď mlží a lžou. Incidenty z Bermudského trojúhelníku bývají vysvětlovány vysokou frekvencí letů a lodních tras v kombinaci s turbulentním počasím, ale to je méně zajímavé vysvětlení než jaké nabízí spekulace o ponořené neznámé civilizaci komunikující s UFO. Bermudský trojúhelník je ale už omletý. Katastrofa letu číslo 370 přitahuje pozornost světové romantické komunity ke zcela nové oblasti. Půda je tam připravena, létajícími talíři se to tam jen hemží. Kdo si vsadí na úspěch velkofilmu Flight 370, ten vsadí na velmi favorizovaného koně. Týden, 17.3.2014