Hvězdný deník 1996

Zase jedna troska- začal jsem si psát deník, ale vydržel jsem to jen dva měsíce. Ale stejně mi připadají ty texty zajímavé...
únor 2008


1. ledna
Obnovuju práci na Drakkaru. S novým rokem nový román, připadám si náramně ušlechtile. Otevřel jsem staré fajly z loňska a snažím se zorientovat. Je toho jednak hodně, ten román byl skoro hotový!, jednak je to strašně stupidní a z toho jsem hotový pro změnu já.
Začínám znovu, návštěvou vévody Magira u Astonvargy. Rozhoduju se - daleko víc reality, žádné šílenosti ve stylu antigravitačních měst a surfování na materializované sluneční koroně, jak to bylo v původní verzi!


4. ledna
Rok začíná ve jménu Akademie. Ve dvě máme slyšení se Zdeňkem Rampasem u paní doktorky Kalinové, abychom dojednali prezentaci Akademie na letošním Knižním veletrhu. Byla moc milá, nemuseli jsme ji k něčemu přemlouvat a na návrh, že Egon Čierny vrhne do boje kohorty šílenců převlečených za draky, čaroděje a princezny, radovala se, jako by do toho chtěla jít taky.
Jediný problém: měli jsme vyplnit všelijaké papíry nutné k prezentaci naší akce v lejstrech Veletrhu, zejména pak název našeho podniku. Při pohlédnutí na název Akademie SF, fantasy a horroru se mi tmí zrak. Ptám se této dámy, která je odkoojena knihami:
"Víte, co to znamená SF?"
"Nevím!" zní odpověď.
Takže to bylo jasné a přejmenovali jsme pro reklamní účely firmu na Akademii sci-fi. Tuhle zkratku znala. Až se to dozví Olša, vzteky spolkne samorozvírací paraple. Nebo spíš ho nacpe po jednom kuse jednom u i druhému do chřtánu, pokud se neubráníme.

5. ledna
Aktivně se zapojuju do práce na elektronickém magazínu AmberZine, takže je ze mě právoplatný člen AmberCrew. Posílám po lince hypertextovou verzi vernovské encyklopedie plus další materiály, takže v AmberZinu vzniká stránka Julese Verna. Jsem na to náramně pyšný! Od Mirka Papeže z JRC mám půjčený modem a skenuju obrázky. Jde mi to jako psovi pastva. Nevím si rady s finalizováním velikosti výsledných reprodukcí.

7. ledna
Nápad: Astonvarga je ženatý, má slušnou středostavovskou domácnost. Cívkový robot Elastor je svinutý někde v komoře na cívce a A. vůbec neví, že něco takového po otci zbylo! Magir pátrá po Elastorovi a odejde s nepořízenou. Do toho se vloží jeho sestra Sungara s brutální razancí. Prostě paní A. zabije... a stejně Elastora nenajde! Z Astonvargy se stává psanec, prchá do Arkadie, tam se potká s Brendou Farrerovou.

9. ledna
Volá pan Baloun z trikového filmu, jestli se nechci s Martinem Zhoufem podívat na trikové natáčení. V Milíně prý vzniklo nové studio. Na první křižovatce doleva po polní cestě, pak zase do leva, po dvaceti metrech brána JZD a v jedné z těch stájí to je. Těším se, jenže začne padat ledový déšť, silnice se mění v povrch Ganymedu a pan Baloun volá, že je akce odpískaná. Buď spadla střecha kravína, nebo mě nechce mít na svědomí.

10. ledna
Nějak mi to psaní nejde. S Nováky jsou v TV Nova potíže, seriál je zřejmě mnohem tupější, než byl ten loňský, nemám na SF to správmné myšlení. Vztekám se - krucinál, TOHLE je moje hlavní práce!

12. ledna
Mailuje mi Vlasta Talaš. Kdsyž jsem se s ním onehdy potkal, nabídl jsem mu, že bych napsal do jeho řady Jak bluffovati v... brožurku o sci-fi. Teď mi sděluje, že anglický vydavatel souhlasí. Mám velkou radost! Už proto, že mi to dává dobrou záminku na nějakou dobu se vykašlat na Drakkar.

14. ledna
Píšu Jak bluffovati ve sci-fi. Rozvrhl jsem si to na základní kapitoly: Úvod, Definice, SF, sci-fi, fantasy - Žánry, Literatura, film, výtvarno a ostatní, Prognostická funkce, Počátky, Historie, Témata, Autoři, Ceny (Hugo atd!!), Fandom, hantýrka. Jde mi to od ruky, za dnešek jsem napsal asi osmnáct normostran textu. Tak tohle se mi už dlouho nestalo!

16. ledna
Přijel Zhouf s návrhem, jak by měly vypadat obálky k mým knížkám. Nadšený nejsem. Zamýšlí je přetáhnout jakýmsi baličákem se strukturou, která má být jakoby plastická. V tom jakoby díra s kresebným motivem bludiště - první kniha má být povídková sbírka Labyrint. Z té jakoby díry čouhají ještěří pracičky.
Dohodli jsme se, že k němu zajedu zítra do Let a popvídáme si nad obrázky.

17. ledna
Návštěva u Zhoufa. Dohadujeme, Martin přinesl obložky s diáky, ukázal mi návrhy. Jsem jako kluk v cukrárně. Tohle chci, tohle se mi líbí, takhle to chci, nebo takhle! Prostě, chci všechno. Nejdřív Mikrosvěty, pak surrealistické obrázky ve stylu Pád piána na povrch Jupiteru a nakonec techno, jaké použil na Harrisonovu Ocelovou krysu. Martin mě sleduje s laskavou shovívavostí.
Nakonec padnu na obrázek pro plzeňské nakladatelství Mustang, pro jeho leteckou řadu. Je to jakoby smaltový odznak, s vrtulí a nápisem PILOT, perfektní parafráze dvacátých, třicátých let. Šílím radostí. Dohadujeme se, že by to mohly být jakoby odznaky podobného typu, ovšem větší a výpravnější, s titulem. Pod tím v obdélníčku ještě jenou stroze zopakovat název knížky. Tohle by byl přebal. V plátěné vazbě ve vlisovaném okénku nalepený ještě jednou stejná odznak. A do třetice použitý k reklamním účelům, jako samolepka.
Odjíždím a mám radost z dobrého nápadu. Jen tak ze zvyku ve mě hlodá pochybnost. Zpravidla to, co se mi líbilo, se nelíbilo lidem.

18. ledna
Práce na Bluffování jde fajn, kéž by takhle šlo všechno ostatní! Ona je sci-fi pro bluffování jako dělaná. Na jakékoli tvrzení lze najít stejně validní protitvrzení. Hodně tohohle fóru využívám. Líbí se mi kapitola pracovně zvaná ukázka. Stanovil jsem si téma - nastoupila slečna do tramvaje, jenže neměla lístek a tak ji konduktér vyhodil. Mám trojí variantu - hard sci-fi, fantasy a Novou vlnu. Asi je z textu patrno, co si o intelektuálsky laděné SF myslím. To nejhorší.
Schůzka AmberCrew v Dejvicích. Plánujeme, jak by měl AmberZine vypadat, jaké strukturální a technické parametry naplňovat. Malujeme si, že založíme firmu a budeme webovské stránky na zakázku vyrábět. Říkám si - kéž by jeden z těch kluků měl v sobě obchodního ducha!
Večer mě urguje Mirek Papež, abych dodal materiály do rubriky Cyber Corral do měsíčníku Level. Mám to napsané, potřebuju jen nějakou maličlost k doplnění. Na Internetu objevuju hezkou Sterlingovu úvahu, jak by to asi vypadalo, kdyby Frankensteinovo mostrum vzniklo v kyberpunkové době. Byl by z něho sériový android a šůroval by v bufetu podlahu!

19. ledna
Pracuju na Bluffování. Sestavuju kapitolku 20 top autorů. Nejsem si jist Simakem. Je to superhvězda, nebo není? Mě se líbí, jenže znamená to něco?
Návštěva AmberCrew plus Béda Beck. Díváme se na video - kde jsou ty staré časy pirátského videa! Beck přinesl pořad Pitva mimozemšťana. V mé anti-ufologické skepsi mě nezviklal, třebaže si autoři dali hodně práce, aby vybrali co nejvíc autentické typy "svědků". Dokumentární film údajně pochází z kroku 1947. Je na něm vidět Ufík na pitevním stole, kolem něho mulisáci v antiseptických oděvech. Vypadá jako ksichtík ze závěru Blízkých setkání, velké šikmé oči, nosánek a pusinka. Pak má otevřený hrudník - nebylo vidět, jak mu ho párají a rozvírají, což zvyšuje moje pochybnosti. uvnitř jakési orgány, pohled je nezřetelný, neostrý, což komentář vysvětlil slovy, že se v roce 1947 neumělo zaostřovat nablízko. Což zase já nebudu komentovat... Mám pocit, že Béda je náchylný věci věřit.

20. ledna
Technické muzeum, den Internetu. Z AmberCrew je tu Tomáš Svítil a Pavel Šuchmann, prezentujeme AmberZine. Přetrhuju se chválou na to, jak jsme tenhle super e-magazín vymysleli a celou půlhodinu do poloprázdného sálu hustím moudra na téma elektronická žurnalistika na Internetu. Myslí to ovšem docela vážně. Ono je celkem nabíledni, že si e-magazíny vytvoří svá žánrová specifika. Domnívám se, že e-magazín umožní příčný řez přes žánry v tom smyslu, že dokáží vedle sebe umístit hot-news obměňovatelná podle potřeby i v rytmu rozhlasového vysílání (dokonce i rychleji) a na opačném konci škály materiály encyklopedického charakteru.
Jako příklad uvádím americký Hot Wired. Došli hodně daleko. Doufám, že zaujmu nějakého kompetenta. Zdá se však, že se to nestalo. Z kometentů je tu jenom Benjamin Fragner, šéfredaktor Technického magazínu a brečí, že mu švýcarský majitel firmy nechce povolit modem.
Na konec měl přijít čas dotazů. Jedna mladá dáma, která tu seděla ještě z minulé prezentace Internetu, zvedla ruku:
"Prosím vás, a ta firma Internet, co to všechno řídí, zálohuje ona ty texty?"

21. ledna
Repete v Technickém muzeu. Tentokrát mi pomáhá Pavel Krynický, kterého jsem ke své úlevě objevil v publiku. Kluci při včerejší prezentaci nezařadili adresu AmberZinu do bookmarků a já potmě nemohl na notebooku najít lomítko... Dlužno podotknout, že jsem ho našel, adresu sesmolil, AmberZine vyčaroval, takžen ostuda nebyla. Ale bylo fajn, že Pavel za mě browsil. Přede mnou měl prezentaci inženýr Radiš... z Emwacu a chválil Internet až se z něho hulilo. Já spíš měl výhrady a lidi odcházeli ze sálu.
Potkal jsem se tu s Vlastou Talašem. Líčíil mu, jak mastím Bluffování (momentálně trochu lžu, protože jsem na něj od pátku nesáhl). Má zřejmě obavy, abych to nevzal moc učeně a mentorsky.

24. ledna
Schůzka AmberCrew v hospodě na Újezdě. AC je to komplet, přišel také Béda Beck a Mirek Papež z JRC. Naše hardcore zaujímá jeden konec stolu a špitáme si, jak by to všechno mělo vypadat. Navrhuju název pro ten produkt, co by naše eventuální firma měla nabítzet: TOPP, tedy Tomáš, Ondřej, Pavel, Pavel.

25. ledna
Schůzka v Nově kvůli Novákům. Náčelníci velmi nespokojení. Není divu, my taky, spíš zoufalí. Když jsem celý spráskaný přišel domů, čekal mě telefonát ot Toma a Pavla Š., jak jsou nažhavený si povídat o AZ. Já jsem nažhavený jenom se oběsit. Omlouvám se a doufám, že se nenaštvou.

26. ledna
Schůzka s doktorem Gintellem o chystané říjnové akci Obecná porada. Vybízí mě, abych sestavil kongresové tiskoviny, další schůzka má být 10. února. Přistupuju na to. Připadá mi to komické už proto, že Komenského vnímám jako posledního velkého tmáře středověku, který má tu nehynoucí zásluhu, že kvůli své posedlosti duchařením propásl možnost lobbovat za českou věc ve Švédsku.
Snažím se prosadit AmberZine. Jenže v téhle polévce má už prsty jiná parta, mimo jiné Microsoft. Příští týden mu pošlu projekt.

8. února
Napsal mi Svatopluk Hrnčíř. Upozorňuje, že v časopise Bobří stopou přetiskli v prosinci 1995 moje povídání o Burianovi se zmínkou o Sádeckém, který kradl Burianovi jeho obrázky. Nadhodil v dopise teorii, že by snad Součkův ukradený rukopis býval mohl ukrást Karel Vrchovecký, jelikož se někde měl veřejně zmínit, že ze Součka může v Německu snadno žít a že S. má "široké srdce" a snese to. Vyjádřil jsem názor, že tohle je přece jen slabý průkazní materiál. V souvislostí s tou krádeží se hovořilo nejčastěji o Toufarovi. Sám jsem se mu o tom zmínil. "Kdybych moh, tak bych to ukrad, jen abych nasral tu babu Součkovou," odpověděl.
Hrčníř vyprávěl též o Babulovi a o tom, jak vznikala Planeta tří sluncí. Podnět dal Faukner, a S. Hrnčíř vnukl Babulovi myšlenku, aby se děj odehrával na Alfe Centauri - poukazem na Nerudovy Písně kosmické. Babula to vzal zřejmě jako jednu ze základních astronomických skutečností a Hrnčířovi později dedikoval knížku s poděkováním za ten podnět. Psal ty věci na pokračování, museli z něho jednotlivé díly páčit, ale nikdy se prý nestalo, aby nedodal. Burianovy obrázky pak šly na Slovensko, kde Babulu tiskli v nějakém dětském časopise a tam se většina originálů ztratila.
Později, když Babula knihu tiskl v Mladé frontě, žádal, aby byla vyzdobena Burianem. Jenže redaktorkou tam byla paní Škodová a ilustroval tudíž Škoda. Škoda.